Ana içeriğe atla

Eleştirel bakış açısı. Eleştirmek

Bu yıl kendime dair fark edip, kabullendiğim özelliklerden biri de; hayata, sürekli ve hatta her zaman her yerde "eleştirel" bakıyor olmam oldu.
Bu özelliğim yüzünden, bugüne kadar çok sıkıntı çektim ve çoğunlukla #uyumsuz - #geçimsiz diye etiketlendim. Tabii "gıcık, huysuz, değişik" gibi diğer etiketleri saymıyorum.
Ama bu yıl, eleştirel bakmamın-yaklaşmamın-yaşamamın, beni diğer insanlardan farklı kılan özelliklerimden biri olduğunu kabullendim ve rahatladım.

Eleştirelliğimi kullanma şeklim ise şöyle oluyor;
-Önemli veya önemsiz fark etmeksizin herhangi bir şey okuyordumdur ve okuduklarımın mantıklılığını düşünüyorumdur.  ("hayır öyle değil böyle olmalı, şöyle değil böyle yapılmalı, aslında o öyle değil, yanlış biliyorsun ve yazdıklarının tamamı bu yanlış üzerine kurulu" gibi iç sesler eşliğinde yazı biter.)

-Bir şey izlerken de hep bu davranışım devam eder ve çoğunlukla zekice olmayan, sırf eğlendirme amaçlı filmleri bile sevmeme nedenim, bu eleştirel bakış açım oluyor. (tabii bu yönümü, film izlerken biraz daha alt edebildiğimi, kontrol altında tuttuğumu söyleyebilirim.)

-Karşımda biri konuşuyordur ama ben o esnada, onun ağzından çıkanların, mantıklı olup olmadığını ölçüp tartıyorumdur.
Karşımdakinin söylediklerinin doğru olup olmadığını değil de, daha çok; mantıklı konuşup konuşmadığını, nerede mantık hatası yaptığına dikkat ediyor oluyorum. Durum böyle olunca, karşımdaki daha konuşmasına devam ederken, ben çoktan bi sonuca varmış birazdan kuracağı cümleyi de tahmin etmeye koyulmuşumdur.

Üstelik önemsiz ve gündelik konuşmalar içerisindeyken bile böyle davrandığımı yeni fark ettim. Fark ettikten sonra da, görüşmekte olduğum insanlarla iletişimdeyken kurduğum cümlelere daha fazla dikkat etmeye başladım.
Çünkü, çoğunluğu benim her şeyi ama her şeyi ciddiye aldığımı, şakayla bile olsa kurulmuş cümlelerine bazen çok fazla tepki gösterdiğimi söylüyorlardı. Durum böyle olunca da çok fazla tartışan ve tartışmayı seven biri gibi bi imaj çizmiştim. Bunu da iletişimde olduklarım söylüyorlardı.

Öte yandan şimdi biraz daha sakinleştim ve artık herkese cevap vermektense, biraz daha mantıklı olan kişilere cevap vermeye çaba gösteriyorum. Bunu tam anlamıyla başardığımı söyleyemem ama birazcık da olsa ilerlediğimi rahatlıkla söyleyebilirim.


Yorumlar